Pedagogical conditions for the development of visual creativity of older preschool children by means of decorative composition

Authors

  • Kasymbekov Erkin Askarbekovich Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov
  • Musakanova Mayramkan Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov
  • Arashbek kyzy Baktykan Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).276

Keywords:

айтыш, төкмө-акын, элдик даанышмандык, насаат, эл агартуу, философиялык башат.

Abstract

The development of artistic creativity in preschool children is an important process of forming a child's aesthetic taste, imagination and artistic thinking. Supporting this development by means of decorative composition is an important task for teachers. Throughout the history of preschool pedagogy, the problem of creativity has always been one of the most pressing. E.A. Fleerina, N.P. Sakulina, N.S. Komarova, N. G. Kazakova, N. B. Prominent figures such as Khalezova and others took part in it. A great potential for the development of children's creativity lies in the artistic and decorative activities of preschoolers, the source of which is folk art.Folk art is the cultural heritage of a people, the creative activity used in their daily lives and traditions. It includes oral creativity, crafts, and arts such as music, dance, painting, embroidery, wood carving, and jewelry.Folk art has been passed down from generation to generation and is associated with the way of life, history and culture of people. It reflects the uniqueness of each nation and ethnicity and helps preserve their spiritual values.

 

References

«БАЛАЛЫК» программасына методикалык сунуштар

USAID программасы

Акматов Д.К. Көркөм өнөр булагы. Бишкек., Педагогика.2001.

Сыдыгалиев Ж. Мектепке сүрөт искусствосун окутуунун методикалык негиздери. Бишкек- Техник 2010

Беляева С.Е. Основы изобразительного искусства и художественного проектирования: Учебник для учащихся начальных профессиональных учебных заведений. - М.: Академия, 2006. - 208 с.: ил.

Богатеева З.А. Занятия аппликацией в детском саду: Книга для воспитателя детского сада. - М.: Просвещение, 1988. - 224 с.: ил.

Власов В.Г. Большой энциклопедический словарь изобразительного искусства. В 8 томах. Т.2. - СПб.: ЛИТА, 2000. - 848 с.: ил.

Григорьева Г.Г. Изобразительная деятельность дошкольников: Учебное пособие для студентов средних педагогических учебных заведений. - М.: Академия, 1997. - 272 с.

Детство: Програма развития и воспитания детей в детском саду. / В.И. Логинова, Т.И. Бабаева, Н.А. Ноткина и др. / Под ред. Т.И. Бабаевой, З.А. Михайловой, Л.М. Гурович. - СПб.: Издательство "Акцидент", 1995. - 288 с.

Доронова Т.Н. Природа, искусство и изобразительная деятельность детей: Методические рекомендации для воспитателей, работающих с детьми 3 - 6 лет по программе "Радуга". - М.: Просвещение, 2003. - 160 с.: ил.

Казакова Т.Г. Развивайте у дошкольников творчество: Пособие для воспитателя детского сада. - М.: Просвещение, 1985. - 192 с.: ил.

Комарова Т.С. Дошкольный возраст: проблемы развития художественно-творческих способностей // дошкольное воспитание. - 1998. - № 10. - С.65-67.

Косминская В.Б., Васильева Е.И., Халезова Н.Б. Теория и методика изобразительной деятельности в детском саду: Учебное пособие для студентов педагогических институтов. - М.: Просвещение, 1977. - 253 с.: ил.

Костерин Н.П. Учебное рисование: Учебное пособие для учащихся педагогических училищ по специальности "Дошкольное воспитание". - М.: Просвещение, 1984. - 240 с.: ил.

Кошелев В.М. Художественный и ручной труд в детском саду: Книга для воспитателей детского сада и родителей / В.М. Кошелев. - М.: Просвещение, 2002. - 48 с.: ил.

Методика обучения изобразительной деятельности и конструированию: Учебное пособие для учащихся педагогических училищ по специальности "Дошкольное воспитание"/Т.С. Комарова, В.А. Езикеева, Е.В. Лебедева и др.; Под ред.Т. С Комаровой. - М.: Просвещение, 1985. - 271 с.: ил.

Тихонова О. Декоративное рисование в детском саду // Дошкольное воспитание. - 2004. - № 11. - С.36-40.

https://ilim.oshmpu.kg/index.php/01/issue/view/14/21 Мектепкечейинки билим берүү тармагында социалдык өнөктөштүк Нишанбаева Мерниса Анарбаевна ОшМПУ, окутуучу

https://ilim.oshmpu.kg/index.php/01/article/view/86/54

Этномаданий баалуулуктар–элдик тарбиялоонун булагы катары Даминова Инабат, п.и.к., доцент ОшМПУ

Published

2025-05-13

How to Cite

Kasymbekov , E., Musakanova, M., & Arashbek kyzy , B. (2025). Pedagogical conditions for the development of visual creativity of older preschool children by means of decorative composition. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(1(25), 33–40. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).276