THE USE OF NON-STANDARD LESSONS IN TEACHING THE KYRGYZ LANGUAGE AND THEIR ASSESSMENT

Authors

  • Madumarova Malokhat Kosimovna Osh State University
  • Gulzhigit kyzy Altynai Osh State University
  • Abdieva Nurjamal Kalbaevna Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v2i1(25).324

Keywords:

primary school, standard and non-standard lessons, learning skills, competencies, assessment criteria, new pedagogical technologies, innovative teaching, creative approach.

Abstract

This article explores the use of non-standard lessons in teaching the Kyrgyz language in primary school, as well as their assessment methods. Non-standard lessons aim to develop students' creativity, logical thinking, and linguistic competencies. It is emphasized that such lessons can make the learning process more engaging and effective. They complement traditional forms of teaching and encourage active student participation. The article provides a comparative analysis of traditional and non-standard lessons, highlighting the role of practical exercises in the learning process. A practical lesson on the topic “Describing Nature” is presented along with its assessment criteria. Various methods for evaluating students' knowledge and creativity are proposed, and effective ways to apply them are discussed.  

References

Выготский Л.С. Мышление и речь. Собрание сочинений: В 2-х т. / Л.С. Выготский. – М., 1982. – Т. 2.

Юсупова А., Гапарова Ч., Мадумарова М. Роль искусственного интеллекта в трансформации традиционных методов обучения: развитие речевой деятельности учащихся через образовательные проекты. Чебоксары. 2024. Издательский дом «Среда». https://phsreda.com/e-articles/10656/Action10656-113974.pdf

Батыркулова, А . Орто мектептин кыргыз адабияты курсунда легендалык чыгармаларды окутуунун методикасы 13.00.02 – окутуунун жана тарбиялоонун теориясы менен методикасы (кыргыз адабияты) Педагогика илимдеринин кандидаты окумуштуулук даражасын изденип алуу үчүн жазылган диссертациянын авторефераты. Бишкек – 2021.

http://arabaev.kg/do.kg/img/1611021517_ %D0%91%D0%B0%D1%82%D1%8B%D1%80%D0%BA%D1%83%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0 %D0%BA%D1%8B%D1%80%D0%B3%D1%8B.pdf

Амалканова Б.Т., Мадумарова М.К., Куйчиев А.С . Гуманитардык предметтерди инновациялык технологиялар менен окутуунун жолдору Известия кыргызского государственного технического университета им. И. Раззакова. Киргизский государственный технический университет им. И. Раззакова. Бишкек. № 4 (56) . 2020г. https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45705378.

Меңдибаева Н. М. Башталгыч класстарды окутууда мультимедиялык каражаттарды пайдалануунун артыкчылыктары. “А. Мырсабеков атындагы ОшМПУ жарчысы” илимий-усулдук журналы. 2022-ж. No2. (20),173-б. https://ilim.oshmpu.kg/index.php/01/issue/view/18

Published

2025-05-13

How to Cite

Madumarova , M., Gulzhigit kyzy , A., & Abdieva, N. (2025). THE USE OF NON-STANDARD LESSONS IN TEACHING THE KYRGYZ LANGUAGE AND THEIR ASSESSMENT. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 2(1(25), 172–177. https://doi.org/10.56122/.v2i1(25).324