FORMATION OF MATHEMATICAL LITERACY IN PRIMARY STUDENTS

Authors

  • Uraimova G.M Batken State University
  • Bayshova G.J. Osh State Pedagogical University named after A.Zh. Myrsabekov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).344

Keywords:

Primary school, teaching methodology, didactic games, mathematical literacy, skills.

Abstract

The scientific article studies the process of developing mathematical literacy in primary school students. Mathematical literacy is an important quality aimed at developing students' logical thinking, problem-solving skills, and a positive attitude towards mathematics in practical life. Thus, the closest part of the real world is the personal and school life of students, followed by their professional activities, the daily life of the local community and humanity as a whole. The importance of developing mathematical literacy in primary school students is the need to form skills in students to apply the knowledge they have acquired in real life situations. The study proposes special methods and learning strategies for primary school students and analyzes how they help them quickly and accurately master mathematical concepts. The article studies methods for developing mathematical literacy using various didactic materials, game elements, and practical tasks used in mathematics lessons, and proves their effectiveness. In addition, the article provides recommendations for teachers and specific advice on teaching mathematics to students in an interesting way.

References

Асанова, К. Ж. (2019). Башталгыч мектепте математикалык сабаттуулукту калыптандыруу методикасы. Бишкек: Кыргыз билим берүү академиясы.

Байжуманов, Э. Р. (2018). Математикалык түшүнүктөрдү калыптандырууда инновациялык технологияларды колдонуу. Окуу куралы. Ош: ОшМУ басмасы.

Давыдов, В. В. (2004). Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. Москва: Педагогика.

Иманова, Ж. Б. (2020). Математикалык билим берүүдө дидактикалык оюндардын ролу. Билим берүү журналы, 12(2), 45–50.

Мырзалиева, А. К. (2021). Башталгыч мектепте математиканы окутууда колдонулуучу инновациялык усулдар жана ыкмалар. Билим берүү изилдөөлөрү, 15(3), 98–105.

Скаткин, М. Н. (1986). Дидактика современной школы. Москва: Просвещение.

Шипицина, Л. М. (2015). Начальное образование: проблемы и перспективы. Санкт-Петербург: Лань басмасы.

Юсупова, А. И. (2017). Математикалык сабактарды уюштурууда интерактивдүү ыкмаларды колдонуу мүмкүнчүлүктөрү. Билим берүү жана тарбия журналы, 8(4), 67–72.

Эл Артисова, Г. В., & Козлов, А. П. (2013). Основы математического образования в начальной школе. Москва: Академический проект.

Жоробаева, Т. Н. (2018). Математиканы башталгыч класстарда окутуунун өзгөчөлүктөрү жана көйгөйлөрү. Кыргызстан билим берүү журналы, 10(1), 21–27.

Published

2025-05-13

How to Cite

Uraimova, G., & Bayshova, G. (2025). FORMATION OF MATHEMATICAL LITERACY IN PRIMARY STUDENTS. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(1(25), 70–74. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).344