DEVELOP FINE MOTOR SKILLS OF THE HANDS OF STUDENTS IN GRADES 3-4 DURING EXTRACURRICULAR ACTIVITIES USING KYRGYZ FOLK GAMES

Authors

  • Abdurakhmanova Elmira Habibilloevna Teacher at the Kyzyl-Ki Humanitarian and Pedagogical Institute, Batken State University

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).348

Keywords:

fine motor skills, psycho-emotional development, cognitive and social skills, traditional games, integration, coordination, accuracy, dexterity.

Abstract

his article is devoted to the study of the role of Kyrgyz folk games in the development of fine motor skills of hands in primary school children (grades 3-4). The article examines the theoretical aspects and practical significance of these games, their impact on the physical and psycho-emotional development of students, as well as on improving their cognitive and social skills. The article examines how traditional games can be integrated into the educational process and how they can be used to develop accuracy, coordination and dexterity of movements.

   This paper examines the use of Kyrgyz folk games as a means to develop fine motor skills of younger schoolchildren during extracurricular activities. These games, passed down from generation to generation, involve a variety of manipulations with objects (pebbles, sticks, fabrics) and require precise, coordinated finger movements. Among them are such games as Ordo, Ashikter (a game with knuckles), Toguz korgool and others.

    The methodological part of the study includes an analysis of the impact of traditional games on children's hand motor skills, as well as the development of practical recommendations for teachers.

References

https://journal.oshsu.kg/index.php/vestnik/article/view/1151

Шмидт, Р. М. (2004). Координация движений: развитие и тренировка моторных навыков. — Москва: Бином.

Работа освещает принципы формирования моторных навыков у детей, включая мелкую моторику, с акцентом на воздействие физической активности и игр.

Файнберг, Л.А. (2000). Развитие мелкой моторики у детей младшего школьного возраста. — Киев: Высшая школа.

В этой работе подробно анализируются методики развития мелкой моторики у детей, включая использование различных упражнений и игр.

Усенов, Б.А. (2011). Кыргызские народные игры и их педагогическая ценность. — Бишкек: Изд-во "Кыргызстан".

Этот источник посвящен кыргызским народным играм и их роли в воспитании, обучении и психофизическом развитии детей.

Гончарова, Н.А. (2006). Игровые методики в школе и детском саду. — Москва: Академия.

Описание применения игровых методик, в том числе народных игр, для развития моторных навыков у школьников, а также улучшения психоэмоционального состояния детей.

Карпенко, О.А. (2013). Методика развития моторики у младших школьников. — Санкт-Петербург: Детство-Пресс.

Работа охватывает широкий спектр методов, направленных на развитие моторики, включая игры и физические упражнения, подходящие для детей младшего школьного возраста.

. Бенашвили, А.Л. (1999). Психология детского возраста. — Москва: Академия.

В книге рассматриваются психологические процессы, которые происходят в процессе игрового взаимодействия детей, включая развитие социальных навыков и эмоциональных компетенций через игры.

Дьяченко, Г.И. (2005). Психология детей младшего школьного возраста. — Санкт-Петербург: Лань.

В этом источнике рассматриваются особенности эмоционального и социального развития детей в школьном возрасте и влияние различных видов деятельности, включая игры, на развитие этих аспектов.

Толкачев, С.Е. (2010). Физическое воспитание и развитие детей младшего школьного возраста. — Москва: Владос.

Книга содержит рекомендации по использованию физических упражнений и игр для улучшения моторики и физической активности детей, а также укрепления их здоровья.

Каракозова, М.Г. (2008). Влияние народных игр на развитие детей. — Москва: Изд-во РГГУ.

Работа исследует использование народных игр в образовательной практике и их влияние на физическое и психоэмоциональное развитие детей.

https://nsportal.ru/downloader/#https://nsportal.ru/sites/default/files/2023/05/08/razvitie_melkoy_motoriki.docx

https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-melkoy-motoriki-na-urokah-izobrazitelnogo-iskusstva-i-tehnologii-u-mladshih-shkolnikov/viewer

Published

2025-05-13

How to Cite

Abdurakhmanova , E. (2025). DEVELOP FINE MOTOR SKILLS OF THE HANDS OF STUDENTS IN GRADES 3-4 DURING EXTRACURRICULAR ACTIVITIES USING KYRGYZ FOLK GAMES. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(1(25), 66–70. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).348