CONDITIONS AND FACTORS INFLUENCING THE FORMATION OF PEDAGOGICAL CREATIVITY

Authors

  • Клара Абдразакова Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i2.426

Keywords:

Pedagogical creativity, innovative methods, STEM, project-based learning, digital technologies, interactive methods, creativity, teachers' professional development, creative abilities, educational process, teacher stimulation, quality of education.

Abstract

Pedagogical creativity plays a crucial role in developing the creative abilities of both teachers and students in the educational process. This article explores the conditions and factors influencing the development of pedagogical creativity. It discusses the conditions necessary for fostering the creative skills of students and teachers, as well as how to create them within the educational environment. Emphasis is placed on aspects such as the teaching mastery, creativity, and communication skills of teachers, which have a direct impact on pedagogical creativity. Additionally, the article examines innovative teaching methods, including STEM, project-based learning, the use of digital technologies, and interactive methods that foster creativity. Suggestions are offered for the professional development of teachers and the stimulation of their creativity, encouraging them to introduce new ideas into the teaching process. This research contributes to the integration of innovations into education and the stimulation of pedagogical creativity to improve the overall quality of education.

References

Ажибаева, А. Ж. Реализация личностно-ориентированного подхода в профессиональном воспитании будущего педагога [Текст]: автореф. дис. … канд. пед.наук : 13.00.01 / А. Ж. Ажибаева. – Бишкек, 2007.

Асипова, Н. Билим философиясы жана тарыхы. – Бишкек, 2010.

Баранов, А. М. Профессиональное развитие учителя. – Санкт-Петербург: Питер, 2019.

Бекбоев, И. Б. Инсанга багытап окутуу технологиясынын теориялык жана практикалык маселелери [Текст] / И. Б. Бекбоев. – Бишкек: Педагогика, 2004.

Ветлужская, Е. В. Эмоциональный интеллект для учителей. – Москва: Педагогика, 2018.

Дмитриева, В. В. Эмоциональный интеллект и педагогический процесс. – Екатеринбург: Уральский университет, 2021.

Лимонова, Т. С. Педагогическое творчество и инновации. – Казань: Издательство Казанского университета, 2019.

Макарова, Н. В. Методические рекомендации по развитию педагогического творчества. – Москва: Просвещение, 2020.

Маткасымова , М. (2024). ЭВОЛЮЦИЯ РАЗВИТИЯ КОНЦЕПЦИИ "ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ". Вестник Ошского государственного педагогического университета имени

Мурзаканова, Г. А. Формирование эстетической культуры будущих учителей / Г. А. Мурзаканова // Известия ВУЗов Кыргызстана. – 2016. – № 7. – С. 104-106. – EDN WAJYCH.

Павлова, Т. В. Инновационные методы образования. – Екатеринбург: Уральский университет, 2022.

Фролова, Л. М. Создание условий для развития творческих способностей. – Казань: Казанский университет, 2021.

https://www.openread.academy/en/paper/reading?corpusId=214214541

https://www.openread.academy/en/paper/reading?corpusId=535348469

Published

2025-10-23

How to Cite

Абдразакова , К. (2025). CONDITIONS AND FACTORS INFLUENCING THE FORMATION OF PEDAGOGICAL CREATIVITY. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(2), 6–12. https://doi.org/10.56122/.v1i2.426