" THE PROBLEM IN STUDYING THE SYNTAX OF THE RUSSIAN LANGUAGE IN SCHOOLS WITH KYRGYZ AS THE LANGUAGE OF INSTRUCTION AND WAYS TO SOLVE IT "
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v2i2%20(26).433Keywords:
Башталгыч класс, ата-эне, окутуу методикасы, педагогика, методдор, дидактикалык оюндар, математикалык сабаттуулук, көндүм, мамиле, билим.Abstract
This article examines the challenges of learning Russian syntax by students in Kyrgyz schools to develop skills for constructing correct and logical sentences. It examines the challenges and current issues in learning Russian syntax that arise from the influence of the native language (interference), the limited language environment, and the lack of specialized teaching aids, as many schools in Kyrgyzstan use outdated textbooks. Particular attention is paid to the development of effective teaching methods based on an activity-based, communicative, and interactive approach that contribute to the development of strong grammar skills. Students encounter complex syntactic constructions, expressing thoughts, and writing texts. Understanding Russian syntax is difficult for students in Kyrgyz-language schools, so it is recommended to use diagrams, tables, and syntax trees to clearly illustrate sentence structure. Integration with other subjects shows students that syntax is important not only in Kyrgyz and Russian lessons, but also when explaining ideas in any subject—from history to biology. My work emphasizes the need to develop and implement effective methodological approaches aimed at developing strong grammar skills and improving Russian language proficiency.
References
Ахматова А.Н., Давлетшина Г.А. Русский язык в условиях двуязычного обучения // Вестник КРСУ. 2018. № 3. С. 15-21.
Дементьева О.С. Особенности формирования грамматического строя речи младших школьников-кыргызстанцев // Педагогическое образование в России. 2019. № 5. С. 43-49.
Калиева Б.К. Современные подходы к преподаванию русского языка в национальных школах Казахстана // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1. С. 115-120.
Каримова Д.Т. Проблемы преподавания русского языка в национальной школе Кыргызстана // Материалы международной научно-практической конференции. Бишкек, 2021. С. 125-130.
Курбанова Ф.М. Обучение русскому языку детей-билингвов: теория и практика // Начальная школа плюс До и После. 2022. № 2. С. 25-30.
https://translate.yandex.ru/doc
https://tandem.net/ru/pages/tandem-web
Педагогические теории и исследования — современные методики преподавания описаны в трудах по педагогике (например, работы Л.С. Выготского о развитии ребёнка, а также современных исследователей по компетентностному подходу).
Международные стандарты образования — такие как UNESCO, OECD (PISA), где подчёркивается важность интерактивного и компетентностного обучения. Практика современных школ и вузов — в мире и в Кыргызстане уже активно используют: цифровые платформы (Google Classroom, Moodle и др.), проектное обучение, STEM/STEAM-подход, индивидуализацию.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.





