THE ROLE OF FAMILY AND SOCIETY IN SUPPORTING 12-YEAR EDUCATION

Authors

  • Tamara Surapbaevna Arapova Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v2i2%20(26).456

Keywords:

12-летнее образование, семья, общество, взаимодействие, педагогическая грамотность, социальная активность, образовательная реформа.

Abstract

This article examines the significance and role of the family and society in the implementation of 12-year education in the Kyrgyz Republic. Special attention is given to the interaction between schools, parents, and society in order to improve the quality of the educational process and foster socially active and responsible citizens. The main problems faced by the 12-year education system are analyzed, such as the lack of pedagogical literacy among parents, weak ties between schools and the community, and low public awareness of the goals of the reform. Solutions to these problems are proposed, including the organization of courses for parents, the holding of public forums, and the active involvement of mass media in educational outreach. The paper emphasizes the importance of integrating the efforts of all social institutions for the successful implementation of educational reform and the formation of a value-based attitude toward knowledge and work among students. The results of the study may be useful for educators, parents, and authorities, as well as for the development of educational strategies and the improvement of the school education system in the country.

References

Григорьев С. И. Социальные и педагогические аспекты образования. — Москва: Учебное пособие, 2018. — 178 с.

Громова Т. И. Роль семейного воспитания в образовательном процессе. — Екатеринбург: УрФУ, 2019. — 150 с.

Демидова Э. М. Современные подходы в образовании: теория и практика. — Москва: Академия, 2019. — 153 с.

Ермакова Т. В. Волонтёрская деятельность в школьном воспитании. — Екатеринбург: УрФУ, 2018. — 120 с.

Кудрявцева М. М. Основы образовательной политики в условиях глобализации. — Москва: Просвещение, 2017. — 213 с.

Лернер И. Я. Социальные изменения и их влияние на систему образования. — Санкт-Петербург: Питер, 2015. — 176 с.

Мамашерип кызы , Н., & Маткасымова, М. (2025). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ВНЕДРЕНИЯ 12-ЛЕТНЕЙ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ В КЫРГЫЗСТАНЕ. Вестник Ошского государственного педагогического университета имени А.Мырсабекова, 1(1(25), 4–8. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).281

Министерство образования и науки Кыргызской Республики. Концепция развития 12-летнего общего сре днего образования в Кыргызской Республике.

Мищенко В. И. Социальное партнерство в системе образования. — Санкт-Петербург: Лань, 2016. — 198 с.

Ребикова В. В. Социальное участие в образовательном процессе. — Новосибирск: Наука, 2015. — 150 с.

Синицын И. А. Педагогическое просвещение родителей как фактор эффективности воспитания. — Санкт-Петербург: Речь, 2016. — 200 с.

Скаткин М. Н. Культура и воспитание молодёжи в современном обществе. — Москва: Издательство МГУ, 2017. — 210 с.

Сластёнин В. А., Подласый И. П., Шиянов Е. Н. Педагогика: Учебное пособие для студентов педагогических вузов. — Москва: Академия, 2008. — 384 с.

Харламов И. Ф. Педагогика. — Москва: Гардарика, 2002. — 320 с.

Щербань А. И., Панова М. Н. Педагогическая грамотность родителей как фактор успеха школьного обучения. — Москва: Просвещение, 2017. — 212 с.

https://kutbilim.kg/analytics/inner/12-zhyldykka-emne-ch-n-t-kerek/

Published

2025-11-11

How to Cite

Arapova, T. (2025). THE ROLE OF FAMILY AND SOCIETY IN SUPPORTING 12-YEAR EDUCATION. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 2(2 (26), 200–208. https://doi.org/10.56122/.v2i2 (26).456