INTEGRATED TEACHING OF KYRGYZ LANGUAGE AND MATHEMATICS LESSONS OF JUNIOR GRADE STUDENTS

Authors

  • Kalmurzaeva Anipa Tashbaevna Batken State University Kyzyl-Kiya Humanitarian-Pedagogical Institute named after M. M. Tairov
  • Bayyshova Gulaim Zhakyshovna Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov
  • Turdumamatova Colponay Sagynbaevna Osh State Pedagogical University named after A. Zh. Myrsabekov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).274

Keywords:

: интеграция, предмет, маалымат, тажрыйба, маданият, адабият, тема, окуучу, көндүм, окурман, таанып-билүү, математика, фигура, бөлчөктөр, маселе, жөндөм, логика, ой жүгүртүү.

Abstract

This article examines the importance and advantages of integrated teaching of Kyrgyz language and mathematics lessons in primary grades. The integrated teaching method is one of the effective methods aimed at forming students' analytical thinking, linguistic and mathematical literacy. The combination of Kyrgyz language and mathematics lessons contributes to the development of students' logical thinking, vocabulary and ability to express their thoughts clearly.

Mathematical terms and logical problems used in mathematics lessons are taught together with the Kyrgyz language, which stimulates students' analytical and creative thinking. Children's writing, speaking and thinking skills increase by solving explanations and mathematical tasks in the Kyrgyz language. In addition, practical methods for developing linguistic and mathematical skills based on integration are offered. The article describes that the use of these methods helps to increase the general level of education of students and to explore new methods of learning.

References

. Абдразакова К. (2017). Математиканы башталгыч класстарда окутуу методикасы. Бишкек: Кыргызстан.

Мусаева Г. (2021). Кыргыз тилинин окутуу методикасы: теория жана практика. Бишкек: Билим берүү басмасы.

Сагындык уулу К. (2020). Билим берүүдө интеграцияланган окутуунун мааниси. Токмок: Мектеп.

Тургунбаева Н. (2018). Математика жана тилдин интеграциясы: Окуучулардын ой жүгүртүүсүн өнүктүрүү жолдору. Бишкек: КООМ.

Култаев Т. (2019). Математиканы жана тилди интеграциялап окутуу: Башталгыч класстагы изилдөөлөр. Бишкек: Билим.

Мураталиева З. (2022). Кыргыз тили жана математика сабактарындагы интеграцияланган ыкмалар. Ош: Ош мамлекеттик университети.

Жумабекова С. (2020). Билим берүүдө тил жана математика сабактарын интеграциялап окутуунун мааниси. Бишкек: Кыргызстан билим берүү академиясы.

Семёнова И. (2015). Интеграцияланган окутуу методикасы: Математика жана тил. Алматы: Академия.

Каниметов М. (2017). Инновациялык билим берүү технологиялары жана алардын негиздери. Бишкек: Билим.

Каримова Ш. (2023). Башталгыч класстарда математиканы жана кыргыз тилин интеграциялап окутуу ыкмалары. Бишкек: Кыргыз улуттук университети.

Калмурзаева Анипа Ташбаевна, Баткен мамлекеттик университетинин М. М. Тайиров атындагы Кызыл-Кыя гуманитардык-педагогикалык институту, Кызыл-Кыя шаары, Кыргыз Республикасы.

Тел: 996772109632, E-mail: anipa.kalmurzaeva.80@mail.ru

Байышова Гулайым Жакышовна, Ош мамлекеттик педагогикалык университети, Ош шаары, Кыргыз Республикасы.

Тел: 996772913237, E-mail: baiyshovaqulaiym@qmail.com

Турдумаматова Чолпонай Сагынбаевна, Баткен мамлекеттик университетинин М. М. Тайиров атындагы Кызыл-Кыя гуманитардык-педагогикалык институту, Кызыл-Кыя шаары, Кыргыз Республикасы.

Тел: 996770360094, E-mail: colhponay.turdumamatova68@mail.ru

Published

2025-05-13

How to Cite

Kalmurzaeva, A., Bayyshova, G., & Turdumamatova , C. (2025). INTEGRATED TEACHING OF KYRGYZ LANGUAGE AND MATHEMATICS LESSONS OF JUNIOR GRADE STUDENTS. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(1(25), 119–124. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).274