THE CONTENT OF SCHOOL TEXTBOOKS ON RUSSIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN THE MIRROR OF INNOVATIVE TEACHING METHODS IN THE KYRGYZ SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).283Keywords:
Учебники по русскому языку и литературе, кыргызская школа, содержание, этнокультурность, доступность,системность, преемственность,инновационные приемы, новаторство, технологии.Abstract
Russian literature this article examines the content of school textbooks on the Russian language, literary reading and Russian (native) literature through the prism of innovative teaching methods in the national (Kyrgyz) schools. An overview of methodological ideas in the works of prominent scientists and linguists, theory and practice of textbook content is given; the main milestones of contacts between the two ethnic groups in the development of school and university education are identified; the significant role of Russian scientists, methodologists, and teachers in providing professional assistance to colleagues in the republic is noted; the continuity of past experience and modern innovations in teaching language and literature is outlined; Recommendations are given on the use of textbook materials for the civic (patriotic) and aesthetic education of students. Materials from international and regional conferences also play an important role, which address, more often at round tables, the problems of creating textbooks and teaching materials on the Russian language and literature.
References
Аманалиев Дж.А. К дальнейшему совершенствованию учебников и учебно-методических кмлплексов // РЯЛКШ,.- 1984.- № 1.- с.1-7.
Бекбоев И.Б. Учебник юного кыргызстанца в ХХ1 веке ( о проблемах и путях совершенствования школьной учебной книги) / И.Б.Бекбоев // Русский язык и литература в школах Кыргызстана. – Б.: 2000 -№ 1-2. – с.1-12.
Задорожная Н.М. Проектирование беседы по тексту в современном учебнике русского языка для 4 класса кыргызской школы // ОшМУ жарчысы. 2013. № 2.- с.113-117.
Илеева Л.Ф. На пути создания учебника по литературе для 7 кл. школы с киргизским зяком обучения / Л.Ф.Илеева. // Русский язык в образовательном пространстве Центральноазиатского региона СНГ: мат-лы МНП конф. 15--19.УШ.2007. - Б.: 2007. С. 330-334
Каменецкая В.Г.. О структуре учебника “Русское слово” [текст ]. /В.Г.Каменецкая, Н.Г.Каменецкая. // РЯЛШК. 1998.- № 3. С. 15-34..
Кацев А.С. Учебник нового поколения для нового поколения [текст ]. /А.С.Кацев.// Русское слово в образовательном пространстве. Шеймановские чтения-2: мат-лы научно-практ. конф./ Отв. ред. В.Г. и Н.Г. Каменецкие.- Б.: 2007. –с. 32-36.
Мурзалиева Д.Д. К вопросу методики формирования лексического запаса при работе над текстом учебников по русскому3 языку и литературе // Вестник ОшГУ. 2013. № 2. С.130-134.
Смелкова З.С. Методическое руководство к учебнику “ Русская литература для ХУШ класса киргизской тшколы”.- Фрунзе: Мектеп, 1984.
Табаева Р.Ш. О реализации принципа коммуникативности в учебникке русского языка для киргизкой школы // РЯЛКШ. 1992.- № 1.- с. 34-41.
Тагаев М.Дж. Концепция современного учебника по русскому языку для нерусских в свете задач формирования второй языковой личности / М.Д.Тагаев. // Русский язык в образовательном пространстве Центральноазиатс кого региона СНГ: мат-лы Международной науч.-практ. Конф. 15-19. УШ.2007.- Б.: КРСУ. 2007. – с. 317-- 322.
Тагаев М. Дж. Русский язык как неродной в сфере школьного образования республики: проблемы и пути их решения / М.Д.Тагаев // РЯЛШК. 2015. - №3.- с.3-10.
Торошов Т.К. Формирование ключевых компетенций учащихся на уроках русского языка / Торошов Т.К., Болушева Ж.М. // Кыргыз билим берүү Академиясынын кабарлары. 2013. - № 3. С. 184- 186.
Трускавец А.В.Книга нуждается в дальнейшем улучшении (об учебнике по русскому языку для 1Х кл. кирг. школы) // РЯЛКШ. 1983. - № 2.-с. 44-48.
Шейман Л.А. О принципах и критериях отбора учебного материала для курса русской литературы // РЯЛКШ. 1982, -№ 3.- с. 42-50.
Янцен В.К. Учимся понимать друг друга //Русское слово в Кыргызстане, 2019.- № 2-3.- с. 84-90.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.