DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY AMONG STUDENTS AND TEACHERS IN THE CONTEXT OF TRANSITION TO 12-YEAR EDUCATION IN KYRGYZSTAN
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v1i2.488Keywords:
ИКТ-грамотность, школа, цифровая грамотность, оценка, онлайн-услугиAbstract
This article explores the features of developing digital literacy among students and teachers in the context of Kyrgyzstan's transition to a 12-year general education system. It highlights the key provisions of the new State Educational Standard, which defines digital competencies as fundamental elements of modern school education. The article analyzes existing challenges of digital transformation, such as insufficient teacher preparedness, lack of technical infrastructure in rural schools, and absence of systematic methodological support. It also reviews current government initiatives aimed at enhancing digital competencies, including the implementation of electronic diaries, online platforms, and teacher training programs. The paper offers recommendations for integrating digital tools into the school curriculum, strengthening teachers' digital skills, and addressing digital inequality within the education system.
References
Асанова З. Роль цифровых технологий в современном школьном образовании // Образование и общество. – 2023. – №5. – С. 34–39.
Государственный образовательный стандарт общего среднего образования Кыргызской Республики. – Бишкек: МОН КР, 2025. – 68 с.
Журнал «Педагогика и инновации». Выпуск №4. – Бишкек: КРСУ, 2024. – Сборник статей по цифровизации образования.
Исследование КАО: Уровень цифровой готовности учителей. – Бишкек: Кыргызская академия образования, 2024. – 60 с.
IT-Academy при КГУ им. А. А. Каныбекова. Методика подготовки школьников к цифровому профилю. – Ош, 2024. – 24 с.
Kaktus.media. «83 тыс. учителей пройдут переподготовку» // Kaktus.media, 02.04.2025. – URL: https://kaktus.media (дата обращения: 22.08.2025).
Концепция перехода на 12-летнее общее образование в Кыргызской Республике. – Бишкек: Постановление КМ КР №654 от 30.10.2024.
Kutbilim.kg. «Как учить по-новому: цифровые платформы и педагогика» // Kutbilim.kg. – 2025. – URL: https://kutbilim.kg (дата обращения: 20.08.2025).
Министерство образования и науки КР. Программа «Цифровая грамотность педагога» (учебно-методическое пособие). – Бишкек, 2024. – 39 с.
Министерство цифрового развития КР. «Национальная стратегия цифровой трансформации КР до 2026 года». – Бишкек, 2023.
Молдокматова Г. А. Цифровая грамотность и новая школа // Вестник образования. – 2024. – №3. – С. 17–22.
МОН КР. Проект «Цифровая школа» (отчёт о реализации). – Бишкек, 2024. – 33 с.
ПРООН. Отчёт по цифровой трансформации школьного образования в КР. – Бишкек: ПРООН, 2024. – 52 с.
USAID. Teacher Training for Digital Education in Kyrgyzstan. – Bishkek: USAID, 2024. – 28 p.
Всемирный банк. Digital Skills in Central Asia: Education Policy Review. – Washington: World Bank, 2023. – 45 p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.





