PEDAGOGICAL IDEAS AND THE TRANSMISSION OF ECOLOGICAL EDUCATION IN FAIRY TALES

Authors

  • Zailova Jumagul Osh State Pedagogical University named after A.Zh. Myrsabekov
  • Abdibaliev Emilbek Osh State Pedagogical University named after A.Zh. Myrsabekov
  • Zailova Turargul Boto Narmatov secondary school

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v2i1(25).317

Keywords:

балдар бакчасы, билим берүү, музыка, чыгармачылык, акыл-эс, таанып билүү, музыка, үн, мугалим ж.б.

Abstract

 In this article, we analyzed the pedagogical ideas and the transmission of environmental education in fairy tales and stories in elementary school using the example of S. Kazybaev's fairy tale "Adam's Heart" and S. Rysbaev's work "Unbroken Flowers". Modern society is characterized by a difficult environmental situation in the world. Environmental issues are considered at different levels, and various measures are being taken to improve the environmental situation in the world. In this regard, one of the urgent tasks of modern pedagogy is the formation of an ecological culture. Therefore, we have shown that fairy tales also have a place in environmental education for children and their comprehensive development. Fairy tales play an important role in shaping children's personal qualities, communication skills, moral values, and a sweet relationship with nature. The importance of fairy tales in environmental education and their role in instilling in children the concepts of love for nature and its preservation, as well as their pedagogical impact, are shown. The importance of explaining to children how forests help life on Earth, instilling in them a respect for nature, and explaining that cutting down trees is a serious danger not only to plants and animals, but also to humans, was illustrated through the work “The Kindness of Man.”

References

Койнова- Цёльнер Ю.В., Башталгыч мектепте активдүү окутуунун педагогикалык технологиялары

Шербаева, Ж. Р. "Жомок" жана "адабий жомок" түшүнүктөрүнүн теориялык анализи / Ж. Р. Шербаева, Э. А. Абдибалиев // Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана. – 2021. – No. 9. – P. 282-286. – EDN

Рысбаев С.К. ж. б. Адабий окуу: Кыргыз мектептеринин 4-класстары үчүн окуу китеби./ С. К. Рысбаев, К. Ибраимова, Б. А. Абдухамидова, – Б.: 2015. – 168 б., сүрөт.

Абдухамидова Б.А. ж. б. А13 Адабий окуу: 3-класс үчүн окуу китеби. – Б.: Полиграфбумресурсы, 2014. ‒ 184 б.,

Интернет булагы. https://kyrgyz-audio.com/kyrgyz-el-zhomoktoru/

Заилова, Ж. Ж. Башталгыч класстын окуучуларынын экологиялык түшүнүктөрүн калыптандырууда окуп түшүнүү көндүмүнүн ролу / Ж. Ж. Заилова // Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана. – 2023. – No. 3. – P. 156-159. – DOI 10.26104/NNTIK.2023.94.64.032. – EDN VPLBIB.

Жалилова, С. Б. Кенже мектеп окуучуларынын экологиялык маданиятын калыптандырууда элдик кенч-казыналарынын тийгизген таасири / С. Б. Жалилова // Вестник Ошского государственного педагогического университета имени А. Мырсабекова. – 2024. – Vol. 2, No. 2(24). – P. 102-106. – DOI 10.56122/..v2i2.217. – EDN ZVYCFT.

Published

2025-05-13

How to Cite

Zailova , J., Abdibaliev , E., & Zailova, T. (2025). PEDAGOGICAL IDEAS AND THE TRANSMISSION OF ECOLOGICAL EDUCATION IN FAIRY TALES. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 2(1(25), 230–236. https://doi.org/10.56122/.v2i1(25).317