The use of didactic games in teaching geometric material
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v2i1(25).334Keywords:
didactic games, geometric materials, logical thinking, integration.Abstract
This article discusses the use of didactic games in teaching reading geometric materials. Since geometry is a complex subject based on abstract concepts, the use of didactic games and innovative methods in its teaching contributes to a better assimilation of knowledge by students. Didactic games help students develop logical thinking, easily perceive geometric concepts and develop practical skills. The article analyzes the main types of didactic games, ways of their purposeful and effective integration into the lesson, as well as their impact on the learning process. The study used several didactic games to explore geometric materials, and it was found that learning through didactic games can increase student interest and improve the quality of education. It is also known that the use of game methods develops students' creative abilities and increases their involvement in classes. As practical recommendations, specific examples of the development and integration of didactic games into the lesson for teachers were given. The research materials will be useful for educators seeking to improve the teaching of geometry. This method can be further improved in the future and successfully applied to other disciplines.
References
Бекбоев И.Б., Ибраева Н.И. Математика орто мектептердин 3-классы үчүн окуу китеби. – оңд. тол. 4-бас. - Б.: Билим компьютер. – 2015. – 224-б. илл.
Венгер Л.А., Дьяченко О.М. Игры и упражнения по развитию умственных способностей у детей дошкольного возраста. - М.: Просвещение, 1989. – 213 с.
Гаркавцева, Г. Ю. Геометрическая подготовка учащихся 1-4 классов в курсе «наглядная геометрия» [Текст]: автореферат дис. … канд. пед. наук: 13.00.02: защищена 19.05.2009 / Гаркавцева Галина Юрьевна. – Москва, 2009. – 19 с.
Данченко, Г. В. Психолого-педагогические особенности обучения младших школьников элементам геометрии [Текст] / Г. В. Данченко // Молодой. – 2016. – № 4. – С. 768–771.
Ерофеева Т. Использование игровых проблемно-практических ситуаций в обучении дошкольников элементарной математике. //Дошкольное воспитание. - 1999. - № 2.
Игры, задания и упражнения математического содержания. Л.И. Ермолаева. Иркутск: 2000 г. Игровые занимательные задачи для дошкольников. З.А.Михайлова. М: 2000 г
Использование игровых проблемно-практических ситуаций в обучении дошкольников элементарной математике Ерофеева Т. С.17
Ехевич Н. Развивающие игры для детей. – М. Физкультура и спорт, 1990. – 125 с.
Култаева, Д. Ч. Использование дидактических материалов при обучении математике [Текст] / Д. Ч. Култаева // Проблемы педагогики. – 2016. – №2 (13). – С. 36–40. 22.
Леушина А.Н. Формирование элементарных математических представлений у детей дошкольного возраста. - М-П. – 1974.
Масловская, Т. А. Дидактические игры на уроках математики [Текст] / Т. А. Масловская // Начальная школа. – 2007. – №2. – С. 35–398.
Михайлова З.А. Игровые занимательные задачи для дошкольников. - Москва, Просвещение, 2000 г.
Педагогическая диагностика развития детей. Под ред. Т.С. Комаровой, О.А. Соломенниковой. – Яр-ль: академия развития, 2006-144с.
Подходова, Н. С. Подготовка учащихся к изучению геометрии [Текст] / Н. С. Подходова // Начальная школа. – 2002. – №1. – С. 66–68.
Рыбкина Т.А. Роль дидактической игры в коррекционно-воспитательном процессе [Текст]: - Режим доступа https://nsportal.ru/detskiy-sad/raznoe/2014/09/02/rol-didakticheskoy-igry-v-korrektsionno-vospitatelnom-protsesse
Савин, А. П. Занимательные математические задачи [Текст] / А. П. Савин. – Москва: АСТ, 1995. – 76 с.
Стребелева Е. А Коррекционно-развивающее обучение детей в процессе дидактических игр, СПб.: Владо, 2015
Шмаков С.А., Учимся, играя / С.А. Шмаков. М.: ЦГЛ, 2004. - 128 с.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.