Using Geometric Shapes in Primary School and Their Application in Everyday Life

Authors

  • Kultaeva Dinara Chokoevna Osh State University
  • Omurbayeva Feruza Zhumagalievna Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).338

Keywords:

elementary school, geometric shapes, student, didactic games, teacher, innovation, method, method, mastering

Abstract

This article thoroughly examines methods and techniques for using geometric shapes i n didactic games and their practical application in everyday life for primary school students. Teaching geometric shapes contributes significantly to developing logical thinking, spatial orientation, and imagination in young learners. The article highlights the importance of didactic games and explores how they can be integrated into the educational process, as well as provides examples of the practical use of geometric shapes in real life. Didactic games increase students' interest in mathematics and facilitate easier knowledge acquisition. Additionally, examples of using geometric shapes in daily life are presented. Specifically, the usage of rectangles, squares, circles, and triangles in construction, household items, and daily life is explained. Introducing real-life examples helps students practically understand and apply mathematical concepts. The methods and games proposed in this article help organize mathematics lessons in an engaging, effective, and easily understandable way for primary school students. Furthermore, they enable teachers to implement innovative teaching methods.

References

Бондаренко, А. К. Воспитание детей в игре [Текст] / А.К. Бондаренко. – М.: Просвещение, 2003. – 125 с.

Кларина, Л. М. Дети и знаки: буквы, цифры, геометрические формы [Текст] /Л.М. Кларина. – М.: Новая школа, 2013. – 108с.

Меңдибаева Н. М. Преимущество использования мультимедия в обучении начальных классов. Вестник Ошского государственного университета. – 2022. - №2(20). - С. 169-174.

Михайлова, З. А. Занимательные игры и упражнения математического содержания в самостоятельной детской деятельности [Текст] / З.А. Михайлова // Дошкольное воспитание. –1984. –№8. – С. 12-15.

Михайлова, З. А. Подготовка детей к обучению в школе средствами занимательной математики [Текст] / З.А. Михайлова // Дошкольное воспитание. – 1988. – №5. – С. 31.

Никитин, Б. П. Ступени творчества или развивающие игры [Текст] / Б.П. Никитин. – М.: Юнити, 2012. – 142с.

Пышкало, А. М. Методика обучения элементарной геометрии в начальных классах. Пособие для учителя [Текст] / А.М. Пышкало – М.: Просвещение, 1973.

Жикалкина Т.К. Система игр на уроках математики в 1 и 2 классах: пособие для учителя / Т.К. Жикалкина. – М.: Новая школа, 2007. – 176 с.

Карпова Е.В. Дидактические игры в начальный период обучения / Е.В. Карпова. – Ярославль: Академия развития, 1997. – 187 с.

Коваленко В.Г. Дидактические игры на уроках математики. – М.: Просвещение,1990. – с. 96.

Лоншакова А.Н. Использование дидактических игр на уроках математики, как один из путей активизации мыслительной деятельности учащихся [Электронный ресурс]. URL: http://www.nsportal.ru (дата обращения: 07.09.2024).

Published

2025-05-13

How to Cite

Kultaeva , D., & Omurbayeva , F. (2025). Using Geometric Shapes in Primary School and Their Application in Everyday Life. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(1(25), 106–114. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).338