EXTRACURRICULARACTIVITIES AS A PART OF THE PROFILED EDUCATION WITHIN SCHOOL REFORM IN KYRGYZSTAN

Authors

  • Vakhitova Giuzal Azetovna Kyrgyz-Russian Slavic university named after Boris Yeltsin

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i2.395

Keywords:

профилизация, образование, иностранные языки, стратегии, результат.

Abstract

This article is devoted to the issue of the profile-based education in high school as an aspect of the 12-year education model in Kyrgyzstan. The key issues include the relevance of education reform and current global trends affecting the process of personality development, upbringing, and professional competencies. The article examines the practical significance of the etiquette strategies and the in-depth study of foreign languages in senior specialized classes, which are organized according to students’ level of preparation, interests, and professional orientation. The experimental extracurricular activities conducted at the Kyrgyz-Russian Slavic University are one of the examples of the profiled education in high school based on close cooperation between the university and schools. The new programs, updated goals, and objectives of general education will certainly have a positive impact on the development of communicative competence and allow students to achieve higher personal and interdisciplinary learning outcomes.

References

Алиева А. Основные теоретические положения обучения этикетным стратегиям учащихся профильных классов на занятиях по иностранному языку / А.Алиева. – Курский гос. ун-т,2015. – URL:https://cyberleninka.ru/article/n/osnovnye-teoreticheskie-polozheniya-obucheniya-etiketnym-strategiyam-uchaschihsya-profilnyh-klassov-na-zanyatiyah-po-inostrannomu/viewer(25.09.2025).

Ахремчук В. Искусственный психоз: как ИИ разрушает человека и вредит корпорациям // Эксклюзив. – 2025. – 19 сентября. – URL: https://yamal-media.ru/narrative/iskusstvennyj-psihoz-kak-ii-razrushaet-cheloveka-i-vredit-korporatsijam(15.09.2025).

Гармаева Т.В., Пестерева О.А. Нравственное воспитание дошкольников: опыт, проблемы, современные подходы / Т.В. Гармаева, О.А. Пестерева // Вестник Бурятского государственного университета. – 2017. – Вып. 7. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nravstvennoe-vospitanie-doshkolnikov-opyt-problemy-sovremennye-podhody(17.09.2025).

Девлет-Гельды Г.К. Социальное партнерство школы и вуза / Г.К. Девлет-Гельды // Гуманитарный вестник. – 2015. – Вып. 6. – URL: http://hmbul.ru/articles/256/256.pdf(10.09.2025).

Закон Кыргызской Республики «Об образовании» от 11 августа 2023 года № 179; в редакции законов КР от 30.12.2024 № 208, 30.01.2025 № 32, 18.04.2025 № 78. – URL: https://cbd.minjust.gov.kg/4-3419/edition/1273902/ru(дата обращения: 15.09.2025).

Захаров Ю.А., Чурекова Т.М. Качественное довузовское образование – условие доступности обучения в высшей школе / Ю.А. Захаров, Т.М. Чурекова // Университетское управление: практика и анализ. – 2005. – №1. – С. 41. – URL: https://www.umj.ru/jour/article/view/204/205 (12.09.2025).

Dudley-Evans T., St. John M. Developments in ESP: A multi-disciplinary approach / T. Dudley-Evans, M. St. John. – Cambridge: Cambridge University Press, 1998. – 301 p.

Published

2025-10-23

How to Cite

Vakhitova , G. (2025). EXTRACURRICULARACTIVITIES AS A PART OF THE PROFILED EDUCATION WITHIN SCHOOL REFORM IN KYRGYZSTAN. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(2), 35–40. https://doi.org/10.56122/.v1i2.395