ADVANTAGES OF PROJECT-RESEARCH ACTIVITIES OF STUDENTS IN COMPUTER SCIENCE LESSONS

Authors

  • Mamatova Gulshair Tynybekovna “Jalal-Abad State University named after B. Osmonov”
  • Saipidinova Mokhlaroyim Abdulkhakovna “Jalal-Abad State University named after B. Osmonov”

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i2.413

Keywords:

информатика, обучающиеся, образование, научно-исследовательская деятельность, методы преподавания.

Abstract

This article discusses the importance and effectiveness of introducing project-based research activities into the educational process in computer science in comprehensive schools. The relevance of the topic is due to the need to modernize educational approaches to develop students' skills that meet the requirements of the digital literacy. The study is aimed at identifying the key advantages of this approach, including increasing motivation, developing critical thinking, improving teamwork skills and practical application of theoretical knowledge. An integrated approach was used as a methodological basis, including an analysis of scientific and methodological literature, as well as a generalization of the practical experience of computer science teachers and students. The results of the study show that project-based research activities contribute to a deeper assimilation of the material, the formation of independence and responsibility. In conclusion, the results of the work done are summarized and recommendations are offered for the integration of project-based methods into the school computer science curriculum to prepare the younger generation for the challenges of the modern information society.

References

Дубровина О.С. Педагогические условия формирования проектировочных умений у обучающихся в процессе учебной деятельности /О.С.Дубровина/ Мир науки, культуры, образования.-2012.- № 4 (35).С. 158-159

Семулицкая Л.В. Организация проектно-исследовательской деятельности / Л.В.Семулицкая/ Современные информационные технологии и ИТ-образование-2015-С.310-316

Келдибекова А.О. Влияние интернет ресурсов на формирование позитивного опыта участия школьников в интеллектуальных соревнованиях /А.О.Келдибекова, И.У.Закиров, Ж.А.Жакыпова/ Мир педагогики и психологии- 2019.- № 1 (30).- С. 65-76.

Мамбетакунов У.Э. Осипова Н.Н. Беляев А.А. Программа по предмету «Информатика» для 5-9 классов Кыргызская Академия Образования. Бишкек - 2020 С.5-6.

Бочкарева Т.Н. Цифровое образование в Российской Федерации: реалии и перспективы /Т.Н.Бочкарева,А.Р. Мубаракшина/ Гуманитарные науки.- 2019. -№1 (45).- С. 11-16.

Панина Е.А. Актуальные вопросы цифровизации образования в современных условиях /Е.А.Панина/ Вестник Майкопского государственного технологического университета.-2020.- №3. -С. 60-67. -

Сарапкина М. Организация проектной деятельности на уроках информатики. /М.Сарапкина/Вестник Московского городского педагогического университета.-М.-2008.-С.1-3

Новикова Т.А. Проектные технологии на уроках и во внеурочной деятельности./Т.А.Новикова/ Народное образование.-200-№7-С.151-157

Published

2025-10-23

How to Cite

Mamatova , G., & Saipidinova , M. (2025). ADVANTAGES OF PROJECT-RESEARCH ACTIVITIES OF STUDENTS IN COMPUTER SCIENCE LESSONS. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(2), 279–283. https://doi.org/10.56122/.v1i2.413