THE ROLE OF MUSIC LESSONS IN SHAPING STUDENTS' AESTHETIC CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v1i2.427Keywords:
музыка, эстетикалык тарбия, чыгармачылык активдүүлүк, тарбиялык функциялар, глобалдык билим берүү системасы, педагогикалык стратегиялар.Abstract
This article discusses the role of music lessons in shaping students' aesthetic culture and their educational function. Music lessons, being an essential component of aesthetic education, contribute to the emotional and spiritual development of a person. Music lessons play a key role in the development of musical perception, creative abilities, and the acceptance of aesthetic values. The article examines the educational functions of music lessons, such as harmonious development, enhancement of feelings, the increase of creative activity, as well as the formation of social values, respect, and trust. The importance of aesthetic education and the functions of music lessons in the school education process are also highlighted. The role of music lessons in the global education system is increasing, and in the Kyrgyz educational system, there is a need for the introduction of new methods and technologies for its development. According to the information, music lessons are the main source of emotional and intellectual development, fostering creativity and understanding of moral values. The article suggests relevant methods, innovative approaches, and pedagogical strategies for developing music lessons.
References
Апыш, Б., Бабаев, Д., Жоробеков, Т. Педагогика. — Бишкек: 2002. — 345 б.
Альпекова, Ф. (2025). Методы использования фольклорных произведений в начальных классах. Вестник Ошского государственного педагогического университета имени А. Мырсабекова, 2(1(25)), 186–191. Извлечено от https://ilim.oshmpu.kg/index.php/01/article/view/303
Алагушов, Балбай. Кыргыз музыкасы: Энциклопедиялык окуу куралы / Башкы редактору Үсөн Асанов. — Бишкек: Мамлекеттик тил жана энциклопедия борбору, 2004. — 400 б. — ISBN 9967-14-016-X.
Андреева, Т. Г. Современные тенденции в обучении музыке в школе. — Новосибирск: Сибирское университетское издательство, 2022. — 250 с.
Мельников, П. И. Эстетика и музыкальное образование. — Москва: Музыка, 2020. — 320 с.
Мурзаканова, Г. А. Формирование эстетической культуры будущих учителей / Г. А. Мурзаканова // Известия ВУЗов Кыргызстана. – 2016. – № 7. – С. 104-106. – EDN WAJYCH.
Мурзаканова, Г. А. Башталгыч класстын окуучуларынын этномаданий компетенттүүлүгүн калыптандырууда адабий окуу сабагынын орду / Г. А. Мурзаканова. — Вестник Ошского государственного педагогического университета имени А. Мырсабекова. — 2024. — Vol. 2, No. 2(24). — P. 167–172. — DOI 10.56122/..v2i2.232. – EDN UINVWT.
Рапацкая, Л. А. Формирование художественной культуры учителя музыки. — Москва: 1991. — 137 с.
Сохор, А. Н. Социология и музыкальная культура. — Москва: Сов. композитор, 1975. — 202 с.
Степанова, Л. С. Педагогика музыкального образования. — Санкт-Петербург: Питер, 2018. — 295 с.
Школяр, Л. В., Красильникова, М. С., Критская, Е. Д., и др. Изучение музыкальной культуры младших школьников. // Теория и методика муз образования детей / Л. В. Школяр, М. С. Красильникова, Е. Д. Критская и др. — Москва, 1998. — 290 с.
https://vak.kg/wp-content/uploads/2024/05/avtoref.akmatova-g.je.pdf
https://ky.wikipedia.org/wiki/
https://multiurok.ru/files/lektsiia-18-estetikalyk-tarbiia.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.





