Analysis of the prospects and challenges in learning English vocabulary using AI and neural networks
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v2i2%20(26).430Keywords:
English language, vocabulary, learning, memory, proactive learning, personalization, neural networks, combination of methods.Abstract
This article examines the prospects and challenges of using artificial intelligence and neural networks in learning English vocabulary. It analyzes modern platforms such as Quizlet, Duolingo, Memrise, Reverso Context, LingQ, VocabHunter, and chatbots, demonstrating their advantages—adaptive learning, a wealth of practical materials, contextual understanding, and personalization.
However, limitations are also noted: potential interpretation errors, difficulties with rare terms, lack of individual experience, and the need for manual correction of results, as well as technical and ethical issues. The authors emphasize the need to combine innovative technologies with traditional teaching to improve efficiency and prevent superficial memorization. The authors of the article make conclusion that despite the development of neural networks, completely replacing teachers is unlikely; a synthesis of automated solutions and personal expert input remains optimal.
References
Лебедева, Е.Б. Развитие лексики английского языка. Учебное пособие / Е.Б. Лебедева. – Благовещенск: Изд-во АмГУ, 2013. – 136 с.
Шамшина, Е. И. Обучение лексике при обучении иностранного языка / Е. И. Шамшина // Технологии информационного общества: Сборник трудов XIV Международной отраслевой научно-технической конференции, Москва, 18–19 марта 2020 года. – Москва: ООО "Издательский дом Медиа паблишер", 2020. – С. 555-557. – EDN UUOCDJ.
Bakyt, A. Analysis of current roles of vocabulary and grammar in teaching English / A. Bakyt, A. M. Zhandildinova, A. K. Iliyassova // Hominum. – 2023. – No. 3(11). – P. 85-108. – EDN UQECXW.
Kuchmina, E. E. Innovations in language learning: the role of artificial intelligence / E. E. Kuchmina, S. E. Tupikova // Research Problems of Theoretical and Applied Linguistics in Modern Foreign Language Teaching. – 2025. – No. 3. – P. 202-208. – EDN IBNFGD.
Муссауи-Ульянищева, Е. В. Игровые методы на занятиях английского языка как способ повышения мотивации студентов к обогащению специального словарного запаса / Е. В. Муссауи-Ульянищева, Л. В. Ульянищева // Мир науки, культуры, образования. – 2022. – № 4(95). – С. 138-140. – DOI 10.24412/1991-5497-2022-495-138-140. – EDN NVGNUI.
Zhakypova, Z. Zh. The importance of using contextual learning as an effective teaching method / Z. Zh. Zhakypova, Ch. Zh. Sydykova // Alatoo Academic Studies. – 2021. – No. 3. – P. 144-153. – DOI 10.17015/aas.2021.213.16. – EDN PMWCZQ.
Ежгурова, А. А. Цифровизация в образовании на примере обучения английскому языку / А. А. Ежгурова // Экономика и управление: опыт и новые решения в эпоху трансформаций: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Омск, 08 ноября 2023 года. – Омск: Омский государственный технический университет, 2023. – С. 110-116. – DOI 10.24412/cl-37098-2023-1-110-116. – EDN JSPZNT.
Маслова, О. В. Методология обучения профессионально ориентированной лексике на иностранном языке в гибридном режиме (на примере английского языка) / О. В. Маслова // Профессионально-ориентированное обучение языкам: опыт, реальность и перспективы: сборник материалов Ежегодной всероссийской научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 18–19 февраля 2025 года. – Санкт-Петербург: Санкт-Петербургский государственный экономический университет, 2025. – С. 131-136. – EDN MQRXVX.
Любимова, Н. А. Взаимосвязь цифровых компетенций преподавателя и мотивации студентов высших учебных заведений неязыковых специальностей при изучении английского языка / Н. А. Любимова, Ч. Э. Кульматова // Проблемы и перспективы преподавания иностранных языков в аспекте современной лингводидактики: Материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Орел, 18 декабря 2024 года. – Орёл: Орловский государственный аграрный университет им. Н.В. Парахина, 2025. – С. 140-149. – EDN PPRDQJ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.





