SEMANTICS OF MOTION VERBS IN THE SYSTEM OF VOCABULARY WORK OF MIDDLE SCHOOLCHILDREN: COMMUNICATIVE SPEECH ASPECT

Authors

  • Ibragimova Elmira Rashitovna Elabuga Institute of Kazan Federal University
  • Arykbaeva Chynargul Abdygaparovna Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i2(22).89

Keywords:

Verb, lexical-grammatical category, semantics, communication, vocabulary learning

Abstract

The article addresses the issue of the semantic aspects of motion verbs in the vocabulary learning of students in secondary general education schools. The problem of teaching motion verbs in schools has often been overlooked by scholars, despite students experiencing significant difficulties in various aspects of learning motion verbs, including spelling prefixes (for example, in motion verbs with the prefix "при-"), precise understanding of the meanings of motion verbs, and the stylistic use of motion verbs (particularly the use of motion verbs in idiomatic expressions or figurative senses). The main focus of the article is on the communicative and linguistic aspects of this issue. The work presents the results of experimental research testing effective methods for learning motion verbs in the Russian language

References

Ахмадуллина Ф. Ю. Методика обучения русским глаголам движе¬ния в татарской школе: Пособ. для учителя/Под ред. проф. Л.З .Шакировой. – Казань: Таткнигоиздат,1982. – 104 с.

Ахмадуллина С.В. Системно-функциональный подход к изучению глаголов движения студентами-мари в практическом курсе русского языка: дис. канд. пед. наук. – Казань, 2002. – 191 с.

Битехтина Г.А., Юдина Л.П. Система работы по теме «Глаголы движения». – М.: Рус. яз.,1995. – 160 с.

Глинка Е.В. Система глаголов восприятия, мышления и говорения (на материале исторических словарей русского языка): автореферат дис. … канд. филол. наук. – Орел, 2003. – 24 с.

Горбонос Н.Н. Лексико-семантическая группа глаголов движения в обучении русскому языку как неродному // Вестник Российского химико-технологического университета имени Д.И. Менделеева: Гуманитарные и социально-экономические исследования. – 2016. – № 7. – Том 1. – С. 32-41.

Кузнецова З.С., Морозкина Т.И., Шиманская И.Н. Переносное значение глаголов движения // Из опыта преподавания русского языка не-русским. – М.: Мысль,1972. – Вып.7. – С. 61-70.

Методика преподавания русского языка в школе: Учебник для студ. высш. пед. учеб. заведений / М. Т. Баранов, Н. А. Ипполитова, Т. А. Ладыженская, М. Р. Львов. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. – 368 с.

Разумовская М.М. и др. Русский язык. 6 класс. В двух частях. Ч. II. – М.: Дрофа, 2020. – 192 с.

Published

2023-12-25

How to Cite

Ibragimova , E., & Arykbaeva , C. (2023). SEMANTICS OF MOTION VERBS IN THE SYSTEM OF VOCABULARY WORK OF MIDDLE SCHOOLCHILDREN: COMMUNICATIVE SPEECH ASPECT. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(2(22), 78–82. https://doi.org/10.56122/.v1i2(22).89