PSYCHODIDACTICS OF NATURAL SCIENCE LEARNING IN PRACTICE

Authors

  • Abdybalieva Kanyshai, Kyrgyz State Medicine Academy named after I.K. Akhunbayev,
  • Amanbaeva Gulnara International Higher School of Medicine (IHSM)
  • Abdyldaeva Nursat yrgyz State Medicine Academy named after I.K. Akhunbayev
  • Manasov Nasirbek Osh State University

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v1i1(25).363

Keywords:

reflection, psychodidactic conditions, psychodidactic profile, cause-and-effect relationship, knowledge assimilation coefficient, efficiency indicators, career orientation, educational technology.

Abstract

This article examines the educational process in medical universities and faculties, focusing on teaching natural science subjects. In previous studies by the authors, theoretical issues related to the creation of psychodidactic conditions for teaching the subject "Chemistry" were addressed. These conditions include the nature of the student, individual preferences, reflection, independent learning activities, the influence of external factors on learning, scientifically grounded and planned actions of educational organizers, and the development of a psychodidactic profile of the learning process. The article outlines optimal methods for conducting experiments and pedagogical research. It presents practical data from psycho-pedagogical experiments conducted at three medical universities in the republic. Conclusions are drawn regarding the effectiveness of the proposed methodology based on qualimetric evaluations of material assimilation, as determined by the results of psychological and pedagogical experiments.

References

Абдыбалиева К. Концепция и системно-интегративная методика обучения медбиофизике / К. Абдыбалиева, Э.А. Боронбаева // Известия вузов Кыргызстана № 11, 2016, Бишкек, С. 86-90.

Абдыбалиева К. Меджождордо табигый дисциплиналарды окутууну өркүндөтүүнүн психологиялык-педагогикалык шарттары / К. Абдыбалиева, Ж. Райымкул уулу // БАЭМУ жарчысы, илимий-маалыматтык журналы, №1 (5), 2023, 2-бөлүк, Жалал-Абад ш., 18-24-бб.

Акматова Ч. Психолого-педагогические аспекты подготовки молодежи к семейной жизни // Ч. Акматова. Вестник Ошского гос. педуниверситета им. А. Мырсабекова. Педагог. науки; Т.1, № 1 (23), 2024. – С. 58-62.

Жутанова Г.А. Критичесвкое мышление как способ развития креативных компотенций у студентов / Г.А. Жутанова, М.О. Сарытаева // Вестник Ошского гос. педуниверситета им. А. Мырсабекова. Педагог. науки; Т.2, № 2, 2024. – С. 157-161.

Мамбетакунов Э. Окутуу процессинин психодидактикалык бейнеси / Э. Мамбетакунов, К. Абдыбалиева // Журнал “Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана”, № 8, Международная науч.-практ. конф, БатМУ, Кызыл-Кыя, сб. ст., Бишкек, 2024. – С. 202-206.

Мамбетакунов Э. Педагогикалык изилдөөнүн методологиясы жана технологиясы / Э. Мамбетакунов.- Бишкек: “Текник” ББ, 2015. - 128 б.

Мамбетакунов Э. Педагогикалык жогорку окуу жайларында физиканы окутуу [Текст] / Э. Мамбетакунов, М. Жораев .- Бишкек: Изд-во “Университет”, Ж. Баласагын ат. КУУ, 2014.- 380 б.

Савенков А.И. Педагогическая психология: учеб. для студ. высш. уч. зав: в 2-х т., Т.2. - М.: Академия, 2009. – 240 с.

Published

2025-05-13

How to Cite

Abdybalieva , K., Amanbaeva , G., Abdyldaeva , N., & Manasov , N. (2025). PSYCHODIDACTICS OF NATURAL SCIENCE LEARNING IN PRACTICE. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 1(1(25), 180–187. https://doi.org/10.56122/.v1i1(25).363