REFLECTION OF FOLK PEDAGOGY IN CHENGYZ AITMATOV'S STORY THE WHITE SHIP
DOI:
https://doi.org/10.56122/..v2i2%20(26).457Keywords:
Folk pedagogy, education, generations, parents, moral values, folk traditions, parent-child relationships, spiritual education, life guidelines, historical values, ethnopedagogy.Abstract
Chingiz Aitmatov's story "The White Ship" deeply reflects the features of Kyrgyz folk pedagogy, educational values and traditions, and shows the strength of the spiritual world of humanity and personal development. The story mainly describes the influence of parents and older generations on the growth and upbringing of a child, as well as the importance of folk education. In his work, Aitmatov talks about showing the younger generation the right path through folk pedagogy, preserving traditions and the importance of father-child relationships.
The main character of the story, Kanykey and her father, deeply reflects on the upbringing of a child, parental advice, citizenship and cultural values. Chingiz Aitmatov's work reflects the main components of folk pedagogy - advice, moral values, crafts and educational traditions. In addition, the story pays special attention to the connection between generations, the upbringing of parents to their children, and folk concepts about the place of a child in society and the formation of his personality.
The story "Ak Keme" helps to deeply understand the historical and spiritual values of Kyrgyz folk pedagogy, revealing the importance of education and the main goal of showing the right path to future generations.
References
Айтматов, Ч. (1989). Ак кеме. Бишкек: Жалын.
Кадыров, М. (2010). Айтматов жана анын адабий мурасы. Бишкек: "Меридиан".
Муканова, А. (2015). Этнопедагогика жана анын кыргыз коомундагы орду. Бишкек: Ата-Мекен.
Токтогулова, З. (2008). Айтматовдун чыгармаларында этнопедагогиканын чагылдырылышы. Бишкек: Кыргыз Республикасынын билим берүү министрлиги.
Иманалиева, Р. (2012). Кыргыз элдик педагогикасы. Бишкек: Жаштык.
Асанов, У. (2014). Кыргыз элинин тарбиялык баалуулуктары. Бишкек: "Манас".
Орунбеков, К. (2017). Айтматовдун чыгармаларындагы социалдык тарбия. Бишкек: Айгүл.
Абдырасулова, Э. (2005). Чыңгыз Айтматов: Адабий изилдөөлөр. Бишкек: Жогорку мектеп.
Суюмкулова, С. (2010). Балдар адабияты жана этнопедагогика. Бишкек: Жаңы көз караш.
10.Айтматов, Ч. – Чыңгыз Айтматовдун чыгармачылыгы (жалпы чыгармачылыгын талдоо, этнопедагогикалык аспектилери).
Айтматовдун адабий мурасы жана кыргыз маданияты.
Айтматов жана этнопедагогика (Адабий чыгармалар аркылуу кыргыз элинин тарбиялык өнөрү).
11.Абдрасулова, С. – Кыргыз педагогикасынын негиздери (Этнопедагогика жана анын мектептеги орду).
Этнопедагогиканын теориясы жана практикасы.
Мектептеги этнопедагогикалык тажрыйба.
Мурзаканова, С. – Кыргыз мектептеринде этнопедагогикалык багытта окутуунун мүмкүнчүлүктөрү.
https://sputnik.kg/20180407/ak-keme-povesti-tuuraluu-kyzyktuu-10-fakty-1038556725.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of the Osh State Pedagogical University named after A. Myrsabekova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.





