THE PRINCIPLE OF KNOWLEDGE CONTINUITY IN NATURAL SCIENCE EDUCATION IN PRACTICE

Authors

  • Abdybaliyeva Kanyshai KSMA named after. I.K. Akhunbaeva
  • Manasov Nasirbek Abdivaliyevich Osh State University
  • Sultanova Nargiza Alievna JASU named after B. Osmonov

DOI:

https://doi.org/10.56122/..v2i2%20(26).477

Keywords:

basic sciences; intermediate journalism; continuity; career orientation; psychodidactics; synergetics; correlation; and psychodidactic status.

Abstract

The following article discusses one of the basic principles of pedagogy in education, the principle of continuity of knowledge, knowledge, and skills, when choosing natural sciences, such as biology, physics, and chemistry, as the basis for practical instruction in hier medical schools and medical schools. It is noted that the methodology under consideration includes elements of psychodidactics, and the intermediate link is based on the principles of synergetics in the teaching of materials of scientific disciplines. In addition to the general laws of the natural sciences, the subject "Laws of Thermodynamics in Biosystems" focuses on the application of special laws in each discipline. Generally speaking, the concept of energy is a kind of interdependent and complementary relationship, a kind of correlational relationship. Material assimilation reflects its implementation in teaching and learning.

References

Абдыбалиева, К. “Совершенствование процесса обучения медицинской и биологической физике в медвузах” / К. Абдыбалиева // Автореф. дисс. канд. пед. н., - Бишкек, 2011.- С. 7-8.

Абдыбалиева, К. Меджождордо табигый дисциплиналарды окутууну өркүндөтүүнүн психологиялык-педагогикалык шарттары / К. Абдыбалиева, Райымкул уулу Ж. // БАЭМУ жарчысы, ил.-маалы-тык журн., №1 (5), 2023, 2-бөлүк, 18-23 бб., Жалал-Абад.

Мамбетакунов, Э. Окутуу процессинин психодидактикалык бейнеси / Э. Мамбетакунов, К. Абдыбалиева // “Санариптешүү мезгилиндеги физика илиминин актуалдуу маселелери жана окутуу технологиялары” аттуу эл аралык ил.-прак. конф., Кызыл-Кыя, “Кырг. илим, жаңы техн. жана иннов.” журн., № 8, Бишкек, 2024. – 202-206-бб.

Федорова, В.Н. Межпредметные связи естественно научных дисциплинв усовершенствованных учебных программах / В.Н. Федорова// В сб. научных трудов “Система межпредметных связей по предметам ест.-матем. цикла”. – М., 1981. - С. 7-12.

Мамбетакунов, Э. “Формирование естественнонаучных понятий у школьников на основе межпредметных связей”/ Э. Мамбетакунов // Бишкек: “Илим”, 2002.- 642 с.

Ремизов, А.Н. Медицинская и биологическая физика. Учеб. пособие / А.Н. Ремизов // М.: мед -ГЕОТАР, - 648 с.

Абдыбалиева, К. Табигый илимдерди окуп-үйрөнүүдөгү билимдин улануучулук принциби / К. Абдыбалиева, А.Т. Калыбаева // Ж. Баласагын ат. КУУнун жарчысы, атайын чыг., 12-Респ. ил.-практ. конф., 2015.--153-155-бб.

Сияев, Т.М. Ийгилик булагы... Рефлексия / Т.М. Сияев.- “Из-Басма”, Бишкек: “Из-Басма”, 2016.- 88 б. – ISBN 987-9967-31-444-3.

Published

2025-11-11

How to Cite

Abdybaliyeva , K., Manasov , N., & Sultanova , N. (2025). THE PRINCIPLE OF KNOWLEDGE CONTINUITY IN NATURAL SCIENCE EDUCATION IN PRACTICE. Bulletin of the Osh State Pedagogical University Named After A. Myrsabekova, 2(2 (26), 181–185. https://doi.org/10.56122/.v2i2 (26).477