Атайын билимге муктаж балдардын энелеринин мектептен күтүүлөрүн экспертизалоо

Авторлор

  • Эркан Эфилти Кыргыз-Түрк «Манас» университети
  • Бюлент ДИЛМАЧ Неджметтин Эрбакан Университети
  • ЖУМГАЛБЕКОВ Арген Кыргыз-Түрк «Манас» университети

##semicolon##

https://doi.org/10.56122/..v2i2.249

##semicolon##

Билим, атайын билим, өзгөчө билимге муктаж инсан, үй-бүлө, эне, күтүү.

Аннотация

Бул изилдөө атайын билимге муктаж балдардын энелеринин мектептен күтүүлөрүн изилдөө максатында жүргүзүлгөн. Изилдөөдө сапаттык метод колдонулган. Изилдөө тобу өзгөчө билимге муктаж балдары бар жалпы 32 энеден турат. Маалымат чогултуу куралы катары жарым структураланган интервью формасы колдонулган. Маалыматтар контентти талдоо аркылуу талдоого алынган. Изилдөө атайын билимге муктаж болгон балдары бар үй-бүлөлөрдүн мектеп администрацияларынан, мугалимдерден, мектепти колдоо кызматкерлеринен, билим берүү чөйрөлөрүнөн жана билим берүү программаларынан күтүүлөрү менен чектелет. Изилдөөнүн жыйынтыгында алынган натыйжаларга караганда: Изилдөөгө катышкан энелердин администраторлордон күткөндөрү арасында; мектептин физикалык шарттарын жакшыртуу, администраторлордун атайын билим берүү тармагында билимдүү болушу, администраторлордун атайын билим берүү бүтүрүүчүлөрү жана администраторлордун жүрүм-туруму жакшы. Мектептеги апалардын мугалимдерден күтүүсү – мугалимдер өзгөчө билимге муктаж болгон окуучуларга жылуу мамиледе, ак көңүл, жылуу мамиледе болуп, окуучулар менен мугалимдердин ортосундагы байланышты бекемдөө үчүн окуучулардын сабактарына тынымсыз катышуулары зарыл. Энелердин жардамчы кызматкерлерден күткөн нерселеринин арасында тазалыкка жана гигиенага кылдат мамиле кылуусу, кызматчылардын ишенимдүүлүгүн арттыруу, майып балдар тууралуу билими болушу керек. Энелердин билим берүү чөйрөсүнөн күткөндөрү класстын жеке жана топтук билим берүүгө ылайыктуу болушу, класстын физикалык шарттарын жакшыртуу, мектептерге мамлекет тарабынан көбүрөөк колдоо көрсөтүү жана класста камера системасынын болушу. Аткарылган билим берүү программаларына карата энелердин күткөндөрүнүн арасында билим берүү программалары баланын деңгээлине ылайыкташтырылышы керек, сабактар ​​практикалык болуусу керек, өзүн-өзү тейлөө көндүмдөрүн өстүрө турган иш-чаралар болушу керек, сабактын сааттары кыскартылышы керек жана тарбиялык иштер көбүрөөк болушу керек.

##submission.citations##

KAYNAKLAR

Akçamete, A. G. (2009). Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.

Akçamete, G., ve Kargın, T. (1996). İşitme engelli çocuğa sahip annelerin gereksinimlerinin belirlenmesi. Özel Eğitim Dergisi , 2 (2), 7-24.

Cavkaytar, A., ve Diken, İ. (2007). Özel Eğitime Giriş.(3.Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.

De Paulo, P. (2000). “Sample Size ForQualitativeResearch”, Quirk’s Marketing ResearchReview, December.

Durualp, E., Kocabas, K., Arslan, A. ve Özaydın, K. (2011). The examination of the needs and stress levels of the parents of handicapped children in terms of some variables. US-China Education Review B, 2, 260-272.

Frankenberger, B., Mc.Lane, K., Bocian, K., Gresham, F., ve MacMillan, D. (2005). Students with or risk for problem behaviour: Betwixt and between teacher and parent expectations. (2), 17-19.

Günsel, A. (2010). Zihinsel engelli tanısı almış çocuğa sahip ailelerin aile işlevlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.

Küllü, Z. (2008). Özürlü çocuğa sahip ebeveynlerin depresyon durumunun değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.

Lane, K., Stanton-Chapman, T., Roorbach, J., & Philips, A. (2007). Teacher and parent expectations of preschoolers behavior: social skills necessary for success (2), 86-97.

Marcenko, M., & Mayer, J. C. (1991). Mothersof Children with Development talk Disabilities: Who Shraes The Burden Family Relations (Cilt 40).

Özsoy, A., Özkahraman, Ş., & Çallı, F. (2006). Zihinsel engelli çocuk sahibi ailelerin yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Aile ve Toplum Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 3(9), 68-76.

Sağıroğlu, N. (2006). Özel Gereksinimli Bireylere Sahip Ailelerin Çocuklarının Devam Ettiği Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinden Beklentileri. Yayınlanmamış Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversirtesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.

Sandelowski, M. (1995). “Focus on Qualitative Methods: Sample Size in Research”, Research in Nursing& Health, Volume 18, Issue 2, 179-183.

Sayın, U. (2007). Zihinsel engelli çocuğa sahip ebeveynler ile normal gelişim gösteren çocuğa sahip ebeveynlerden yedi-on beş yaş arası çocuklarının toplumsal cinsiyet rollerinde yaklaşım ve görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.

Şanlı, E. (2012). ”Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine devam eden zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin gereksinimleri belirlenmesi.” Yüksek lisans tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sayfa 8.

Talim Terbiye Kurulu. (2009). Zihinsel engelli bireyler destek eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı.

Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yılmaz, S. (2009). İlköğretim birinci kademedeki eğitilebilir zihinsel engelli öğrencilerde fizyoterapi yöntemleri kullanılarak çalışan ince motor fonksiyonların yazma becerilerine etkilerinin incelenmesi. . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi.

жарыяланган

2024-12-10