3–5 ЖАШТАГЫ БАЛДАРДЫН ТУРМУШТУК КӨНДҮМДӨРҮН КАЛЫПТАНДЫРУУДАГЫ ПЕДАГОГИКАЛЫК ШАРТТАР (КЫРГЫЗСТАН ЖАНА ЧЕТ ӨЛКӨЛӨРДҮН МИСАЛЫНДА)

Авторлор

  • Мамашерип кызы Нуриза А.Мырсабеков атындагы Ош мамлекеттик педагогикалык университети

##semicolon##

https://doi.org/10.56122/..v1i2.460

##semicolon##

турмуштук көндүмдөр, педагогикалык шарттар, мектепке чейинки билим берүү, өз алдынчалык, социалдык өнүгүү.

Аннотация

    Бул макалада 3–5 жаштагы балдардын турмуштук көндүмдөрүн калыптандыруудагы педагогика-лык шарттардын мазмуну жана өзгөчөлүктөрү каралат. Изилдөөдө баланын өз алдынча иш-аракетине, жоопкерчилигине жана социалдык адаптациясына өбөлгө түзүүчү шарттар талданган. Кыргызстандын мектепке чейинки билим берүү системасындагы учурдагы абал, көйгөйлөр жана чет өлкөлөрдүн — айрыкча Финляндия менен Япониянын — эффективдүү тажрыйбалары салыштыры-лып берилген. Макалада Л. С. Выготскийдин “жакынкы өнүгүү зонасы” теориясы негиз болуп, анын практика-лык колдонулушу кыргыз контекстинде түшүндүрүлгөн. Ошону менен катар, Reggio Emilia, Montessori жана STEM моделдеринин интеграциясы турмуштук көндүмдөрдү өнүктүрүүнүн заманбап ыкмалары катары көрсөтүлгөн. Жыйынтыгында, үй-бүлө, бала бакча жана коомдун бирдиктүү кызматташуусу баланын инсандык жана турмуштук даярдыгын камсыз кыла турган негизги фактор катары аныкталган.

##submission.citations##

Выготский Л. С. Психология развития ребёнка. – Москва: Педагогика, 1984. – 320 с.

Бекбоев И. Бала тарбиясынын теориялык негиздери. – Бишкек: Илим, 2010. – 140 б.

Такахаши Масаки. Дошкольное воспитание в Японии. – Токио: Гакусюся, 2016. – 158 с.

Кожобекова Г. Мектепке чейинки билим берүүдө социалдык көндүмдөрдү өнүктүрүү. – Бишкек: Илим, 2021. – 112 б.

Билим берүү жана илим министрлиги. Мектепке чейинки билим берүү жана тарбиялоо концепциясы (2021–2030). – Бишкек, 2021. – 35 б.

Montessori M. Помоги мне это сделать самому. – Москва: Карапуз, 2004. – 224 с.

Malaguzzi L. The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach to Early Childhood Education. – New York: Ablex Publishing, 1998. – 400 p.

Эриксон Э. Детство и общество. – Москва: Прогресс, 1996. – 416 с.

OECD. Starting Strong VI: Supporting Meaningful Interactions in Early Childhood Education and Care. – Paris: OECD Publishing, 2021. – 260 p.

жарыяланган

2025-10-23

##submission.howToCite##

Мамашерип кызы , Н. (2025). 3–5 ЖАШТАГЫ БАЛДАРДЫН ТУРМУШТУК КӨНДҮМДӨРҮН КАЛЫПТАНДЫРУУДАГЫ ПЕДАГОГИКАЛЫК ШАРТТАР (КЫРГЫЗСТАН ЖАНА ЧЕТ ӨЛКӨЛӨРДҮН МИСАЛЫНДА). А. Мырсабеков атындагы Ош мамлекеттик педагогикалык университетинин жарчысы, 1(2), 140–145. https://doi.org/10.56122/.v1i2.460

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

##plugins.generic.recommendBySimilarity.heading##

##plugins.generic.recommendBySimilarity.advancedSearchIntro##